יום שני, 26 באוגוסט 2013

רובין מזוייף וסיפורי סבתא




לידידי , סוחר האמנות אפרים בידרמן יש חבר שביקש חוות דעת על ציור שזה עתה רכש, המיוחס לצייר הישראלי המפורסם ראובן רובין. הציור, לדברי החבר, נרכש מאשה מבוגרת (82) שאביה היה ידיד של רובין והיא עצמה היתה משקמת מקצועית של ציורים, לפני שנים רבות. החבר בדיוק עמד לתת הוראת העברה בסך 150,000 ש"ח לחשבון האשה (סכום המהווה מציאה לציור שמן בפורמט גדול של רובין)

$95,285ראובן רובין, כניסה לצפת, נמכר בהמרסייט ב 

ראובן רובין, עין כרם, נמכר ב סותבי'ס ב- $128,500



מיד כשראיתי את הצילום הבעתי דעתי שמדובר בציור "מוזר". אפרים, שהוא מבין גדול באמנות, היה בדעה דומה, אך שיכנע אותי שמדובר בסיפור מעניין וכדאי שאבחן את הציור פיזית לפני שאחרוץ דעה.

כאן המקום לציין שבסופו של דבר המומחה המאשר או פוסל ציורי רובין היא כרמלה רובין - אוצרת המוזאון על שם האמן ודעתי אינה מעלה או מורידה במקרה זה. עוד ראוי לציין את תעשיית הסיפורים המלווים ציורים ישנים. בדרך כלל לציור, במיוחד אם הוא בעל ערך, מתלווה סיפור על דודה או סבתא זקנים .

החבר של אפרים הגיע לפגישה יחד עם אפרים עצמו והם חשפו את הציור, שלא היה באיכות שרובין צייר, גם בימיו הפחות טובים. חוץ מהעובדה שהציור אינו מצוייר בטכניקה של רובין שהיא ייחודית למדי, הוא גם לא בפורמט שרובין היה מצייר בו (מדובר במידות של 110/100 ס"מ). בנוסף, הציור לא נשא את המסגרת שרובין הזמין במיוחד לציוריו אלא מסגרת מקורית ופשוטה בת כ-50 שנה. החתימה נעשתה במקום לא אופייני לחתימות האמן – במרכז הציור, במקום בפינות. 

תקריב החתימה המזוייפת



הציור מאידך היה ישן בהחלט, כמו השאסי (מסגרת העץ) המקורי וכאמור המסגרת. בדרך כלל סיפורי סבתא עוברים בין אזני הימנית לשמאלית במהירות האור, אולם הפעם היה ברור שהחבר של אפרים מספר סיפור אמיתי ומדוייק.

המסקנה : מה שהולך כמו ברווז ועושה קולות של ברווז, זה כנראה ברווז. במילים אחרונות :הציור הוא זיוף ישן מאד. הטכניקה היתה ככל הנראה שיוף ציור משנות החמישים, עליו זוייף ציור של רובין, תוך שמירת כל האלמנטים המקוריים הישנים – השאסי, המסגרת, ואפילו הנייר אכול התולעים שמאחורי המסגרת.

החבר של אפרים הספיק לעצור את העברת הכסף לאותה אישה. הצילום הועבר לכרמלה רובין שאישרה שזה ציור מזוייף, אותו מתברר שהיא כבר בדקה לפני כ-6 שנים !!!

סוף סיפור.

נלמד הלקח: גם סבתא אמיתית אינה הוכחה, או שאלו "סיפור סבתא". 


מאת: מיכאל בן עמי