יום חמישי, 8 באוגוסט 2013

זיוף על ידי העתקה - מקרה מבחן: מרסל ינקו





בשנת 2009 הובא להמרסייט ציור שיוחס למרסל ינקו – ממייסדי תנועת הדאדא ועין הוד ואחד האמנים הישראלים החשובים ביותר במאה ה-20. לאחר בדיקה מדוקדקת, התברר שמדובר בזיוף. הציור המדובר הוא למעשה העתק מדויק של ציורו של ינקו "נוף בגליל" משנת 1945, שהיה חלק חשוב מאוסף ההסתדרות שנמכר במכירה פומבית על ידי "בן עמי מכירות פומביות" (היום המרסייט) ב-1996. הציור המזויף נעשה על בד ישן ומקורי, שגירדו אותו כדי לחשוף את השכבה התחתונה ולתת תחושה של אותנטיות.


למרות שהציור נדמה כמקורי, הוא חתום באנגלית – זאת בניגוד למקורי שחתום בעברית. ברור גם שהמזייף ניסה ליצור גרסא אמינה של "כפר שרוף" של ינקו על ידי שימוש בגווני צבע דומים למקור וכן בקווים דומים, אך לא זהים.
עם זאת, המזייף לא היה מתוחכם מספיק כדי להבין שאמנים אמנם מציירים גירסאות של אותו נושא אבל לעולם אינם מבצעים העתק מדויק. בנוסף, ברי שהמזייף לא צלח בנסיונו להעתיק את משיכות המכחול האקספרסיביות והעוצמתיות של ינקו והזיוף נותר חיוור ועמום לעומת יצירתו הדרמטית של ינקו.

מרסל ינקו "נוף בגליל" - זיוף


מרסל ינקו "נוף בגליל", 1945 - המקור.
נמכר ב-"גלריה בן עמי" (כיום "המרסייט") ב-40000$