יום שני, 22 ביולי 2013

זיוף ציורים בשיטת "שילוב אלמנטים" - מקרה מבחן: ציונה תג'ר


ישנן שני אופנים עיקריים של זיופי ציורים המקובלים בשוק האמנות.
הצורה הקלה והפשוטה ביותר היא תחילה למצוא ציור דומה בסגנונו לעבודותיו של הצייר/ת אותם מנסים לזייף. לאחר מכן, להוריד את החתימה המקורית ו"להלביש" עליה חתימה מזוייפת של האמן - וזהו! יש לנו ציור מזוייף!
הצורה הקשה והמתוחכמת יותר היא לחקות ציור אמיתי של האמן בציור חדש. מדוע צורה זו קשה? כי עבורה צריך למצוא בד בן הציור שאותו מזייפים, רצוי עם ציור. אם יש כזה בהישג יד, מגרדים את הציור חסר הערך ונשארים עם צבע היסוד הישן. בשלב זה הזייפן מצייר ציור "חדש" בסגנון האמן וציוריו. על מנת לשוות מראה של אוטנטיות, בדרך כלל מקבצים ומשבשים בקומפוזיציה כמה אלמנטים שחוזרים על עצמם בעבודות האמן. לאחר מכן מצפים בוורניש, מכניסים לתנור ואופים!
זייפנים מתוחכמים יותר מכניסים חומרים לתוך הצבע כך הוא יתפוצץ ויצור קרקלור (craquelure) ובכך יתן לזיוף מראה אוטנטי ישן.

הנה דוגמה טיפוסית של זיוף על בסיס טכניקת "שילוב אלמנטים". בציור המזוייף נלקחו אלמנטים מהציורים "מעשן הנרגילה" 1944 ו – " התמר הינדי" 1944.


זיוף של תג'ר בשיטת שילוב אלמנטים


שני הציורים המקוריים מתוכם נלקחו אלמנטים לזיוף
   משמאל: "מעשן הנרגילה"  1944. מימין:  "התמר הינדי" 1944


הודות למעמד האיקוני שקיבלה ציונה תג'ר באמנות הישראלית, וכן הפופלריות שלה, במיוחד בעשור האחרון, ציוריה נתונים לזיופים.

ציונה תג'ר נולדה ב-1900 ביפו, בתם הבכורה של שמואל טאג'יר ואשתו סולטנה, בתו של שמואל בכ"ר ישעיה. הוריה עלו בילדותם מבולגריה, ונמנו לימים עם מייסדי שכונת אחוזת בית, שהפכה לעיר תל אביב. בילדותה למדה בבית הספר לבנות בנווה צדק. לאחר מכן למדה בבית הספר אליאנס ובסמינר לוינסקי למורים.
תג'ר למדה אמנות בבצלאל והמשיכה את לימודיה בפריז. בשנת 1929 חזרה ארצה וציירה נופים ואנשים בארץ, ובפרט בתל אביב. היא ציירה את דיוקנותיהם של אברהם שלונסקי, אורי צבי גרינברג וחנה רובינא.
תג'ר השתייכה לקבוצת האמנים של "אסכולת ארץ ישראל", שעמה נמנו ישראל פלדי, ראובן רובין ונחום גוטמן. נושאי הציור של אמני הקבוצה היו ארץ ישראל, נופיה ואנשיה. הדגש היה על הצבעים העזים והאור הבוהק של הארץ. אמני הקבוצה האמינו כי דמותם של ערביי ארץ ישראל היא הקרובה ביותר לדמות תושבי הארץ העברים מתקופת התנ"ך, והרבו לצייר נופים ודמויות מהווי הכפר הערבי. הנה כמה מעבודותיה הבולטות:

עין כרם, שמן על בד, 1926, נמכר בסותביס 1988 ב- $112,500

הכניסה ליפו העתיקה, שמן על בד, 1925, נמכר בהמרסייט ב- $70,000